Oct 28, 2009

Caraku tangani stress


Hidup aku ni agak boring. Rutin setiap hari sama sahaja. Pergi kerja, balik kerja, hujung minggu pergi kelas, masa lapang buat business. Takpun baca buku, ulangkaji pelajaran (lagi2 bila exam dah dekat) then...apa lagi? buat tahi mata..tulah kerja aku. Boleh la dikatakan boring. Masa aku memang pack. Aku enjoy life macam ni. Cuma, adakalanya bila dicuit-cuit sang syaitan, rasa jemu, boring dan macam2 lagi perasaan melanda jiwa, mulalah aku rasa cam berangin satu badan. Serba tak kena. Nak menangis pun ada.

Letih dan kepenatan pun iye jugak! So, kalau dah mula rasa nak menjerit-jerit tu (eh, bukan histeria ye! nauzubillah min zalik) aku akan standby lakukan 'terapi luaran' yang sedikit sebanyak dapat membantu kurangkan stress. Nak tahu apa dia?

Tengok wayang! Aku memang kaki wayang (lately je, sebelum ni tak pun)

Sebab aku ni bujang lagi dan jenis tidak suka berpacaran maka, banyak masa dihabiskan sendirian. Kebanyakan aktiviti yang dilakukan pun aktiviti solo yang tidak memerlukan orang lain untuk teman. Lagipun, bukan setiap masa kawan-kawan kita boleh temankan kita, betul tak? Orang pi tengok wayang datang berpasangan tapi aku sempoi je gi seorang-seorang.

Biasanya, aku ke KLCC untuk menonton wayang kerana itulah tempat yang paling dekat dengan rumah. Aku lebih suka tengok wayang pada hari bekerja (after office hour la). Balik dari office je aku akan terus ke sana. Dengan berpakaian formal itulah aku pergi menonton wayang dan pastinya ia sangat membantu meringankan stress aku. Lebih-lebih lagi jika menonton filem yang dibintangi pelakon yang aku minat.

Seleraku mungkin tidak sama dengan orang lain. Aku suka citer aksi, thriller & horror. Selalunya English movie la. Aku jarang layan citer romantik. Kawan-kawan aku yang kaki wayang gemarkan filem-filem cenggini. Aku pulak sebaliknya. So, kalau kami gi sama-sama pun, seorang masuk hall 1 seorang lagi hall 2. Bersepah. Tak pernah sama. Serupa pi tengok wayang seorang-seorang. Huhu.

Tadi, aku pi nonton "Law Abiding Citizen". Citer die mmg lain dari yang lain dan dilakonkan oleh pelakon mantap Jamie Foxx & Gerald Butler. Membuat sesuatu di luar dugaan kerana rasa kasih kepada orang tersayang. Walaupun ia salah di sisi undang-undang. Apapun, citer ni tak sesuai untuk remaja sebab ganas sangat. Tapi, good for those yang suka berfikir sebab jalan ceritanya agak berat dan kompleks. Aku kasik 4 stars untuk filem ini.

Minggu lepas pulak aku tonton "Surrogates". Sebab aku ni peminat cerita seperti "I am Legend", aku rasakan cerita ni pun best. Walaupun byk komen yang aku dapat; its just another typical English movie..tapi, lantaklah. Yang penting aku terhibur. Bruce Wilis memang pandai berlakon. Dia sentiasa nampak macho walaupun dah separuh abad umurnya. Maintain je.

Sehingga Disember nanti, ada beberapa buah filem yang aku tunggu-tunggu kemunculannya. Antaranya Ninja Assassin (Rain Bi sebagai pelakon utama), The Twilight Saga New Moon, 2012, & Avatar.


Aku tak tahu kenapa kebelakangan ini aku rajin sangat layan citer kat panggung. Dulu aku tak macam ni. Perasan aku, sejak mula bekerja aku buat aktiviti ni. Stress dan tension yang mendorong aku cari hiburan luar. Kadang-kadang aku rasa membazir la pulak, tapi daripada aku beli cd cetak rompak yang murah tu lebih baik aku tengok di panggung. Puas hati! Lagipun, aku bukannya seorang yang suka tengok cerita berulang kali. Sekali cukup. Kecuali cerita itu sangat-sangat aku suka. Aku sanggub beli original walaupun mahal. Jadi, boleh ulang tayang.

Aku tahu, ramai yang tidak suka. Kata mereka, ini bukannya cara yang baik. Ada berpendapat, tengok wayang itu haram! tempatnya gelap dan menggalakkan maksiat. Waahualam. Berbalik pada niat masing-masing.

Aku tidak mahu menjadikan aktiviti menonton wayang ini sebagai hobi. Ia sekadar tempat aku mengurangkan tekanan dan stress yang aku hadapi. Kadang-kadang ia memang perlu. Tetapi, kalau selalu sangat, boleh dianggap sebagai membazir. Dan membazir itukan amalan syaitan!

So, itu jelah yang aku nak coretkan di sini. Sesiapa ada cara lain untuk mengurangkan stress boleh kongsikan bersama di sini (ceh, macamlah ada orang yang baca blog ni. Huhu)

K. Jumpa lagi!

No comments: